Tematyka Kompleksowa - Wiosenne porządki - materiały dla dzieci z grupy III Tęczowe Nutki

  • Drukuj zawartość bieżącej strony
  • Zapisz tekst bieżącej strony do PDF
24 marca 2020

Realizacja treści programowych w dniach: 23.03 -27.03.2020r

Tematyka kompleksowa: „ WIOSENNE PORZĄDKI” Tęczowe nutki gr. 5-latki

  1. Zabawa tropiąca utrwalająca orientację przestrzenną „Konewka”. Rodzic chowa w domu konewkę zadaniem dziecka jest odnalezienie przedmiotu kierując się wskazówkami rodzica np.: dwa kroki do tyłu, trzy w prawo itp..
  2. „Bez wody nie byłoby życia” – zajęcia z wykorzystaniem tekstu literackiego U. Piotrowskiej

     „ Bezcenny podarunek”- kształtowanie uważnego słuchania, doskonalenie umiejętności wypowiadania się na określony temat. Rodzic wyjaśnia dziecku dlaczego woda jest ważna i jak należy ja oszczędzać. Zał.1

  1. Obejrzenie filmów o zasobach wodnych: adres: https://www.youtube.com/watch?v=Xmx2Yn5mutI, https://www.youtube.com/watch?v=WWIG4boTbYA
  2. Zabawa słuchowa „Deszczyk” Rodzic wystukuje rytm palcami na rozłożonej gazecie, dziecko odtwarza usłyszany rytm.
  3. „ Konewka” rysowanie konewki po śladzie i ozdabianie wg własnego pomysłu- rozwijanie sprawności grafomotorycznych oraz kreatywności. Zał nr2 KP
  4. Zapoznanie z obrazem graficznym litery „ Ł” –układanie kształtu litery z fasolek lub guzików.
  5. Wykonanie karty pracy -ozdabianie wg własnego pomysłu litery „Ł” Zał nr 3 KP
  6. „Wiosenny labirynt” –rozwijanie kompetencji matematycznych. Na papierze w dużą kratkę (c1m) kratkę dziecko rysuje w lewym dolnym rogu grabki , w prawym górnym rogu kwiatka. Rodzic dyktuje dziecku jak ma wyznaczyć drogę do kwiatka tj. rysuj trzy okienka do góry teraz dwa w lewą stronę , trzy na dół, jeden w prawo i 5 do góry itp….
  7. Poszukaj literkę ł w tekście i zaznacz ją w kółeczko. Wiersz A. Frączek „Łamaga” Zał nr 4
  8. Nauka piosenki „Kwiatki bratki” muz. B Kolago, sł. D. Gellner https://www.youtube.com/watch?v=KoAEIDEzG3Y
  9. Zabawa rozwijająca spostrzegawczość „Co zniknęło?”. Rodzic zakrywa jeden z 6 przedmiotów ułożonych w szeregu  dziecko mówi co zniknęło i gdzie powinno się znajdywać.
  10. Zabawa ruchowa - rozwijanie wyobraźni ruchowej „Sprzątamy dom” Rodzic wydaje polecenie  ” myjemy podłogi, odkurzamy, trzepiemy dywany ,dzieci odzwierciedlają je gestem.
  11. Zabawa badawcza „ Czyścimy kolory”. Rodzic wlewa odrobinę barwnika i uzupełnia szklankę  wodą do 3/5 wysokości szklanki. Następnie zaciąga do strzykawki wybielacz i wstrzykuje go do szklanki. Dzieci obserwują, iż jasne barwy szybciej bledną niż ciemne a w  końcowym efekcie wszystkie kolory w szklankach stają się przezroczyste.
  12. Rozwiązywanie zagadek – rozwijanie umiejętności wnioskowania. Rodzic wymyśla zagadki na temat urządzeń , które pomagają nam utrzymać porządek w domu lub w ogrodzie, jeśli dziecko jest chętne również może skonstruować zagadki dla nas.
  13. Wykonanie kart pracy -rozwijanie logicznego myślenia dopasowywanie sprzętu do czynności. Zał nr 5 KP.

 

Załączniki  niezbędne do wykonania zadań:

Zał. nr1

Bezcenny podarunek U . Piotrowska 

Pluszowy Tygrysek gdzieś się zapodział.. Po długich poszukiwaniach Trampolinek odnalazł go w łazience.. Nie uwierzycie, co zobaczył! Przyjaciel biegał od zlewu do zlewu i bawił się kurkami w kranach.. A woda lała się i lała, chlapała na ściany i podłogę..

– Łaa! – zaryczał zadowolony Tygrysek.. – Popatrz, jakie zrobiłem wodospady!

Trampolinkowi nie spodobała się taka zabawa.. Pozakręcał starannie wszystkie krany i powiedział: 

– Hej hop, wracamy do sali, bo będę opowiadał bajki.. 

Zabawki usiadły w kręgu, a Trampolinek zaczął swoją opowieść. 

W dalekiej krainie mieszkała piękna i mądra królewna. O jej rękę starało się wielu królewiczów, książąt oraz rycerzy.

– Jak dokonać właściwego wyboru? – zastanawiała się królewna. Aż wreszcie postanowiła, że jej mężem zostanie ten, kto przyniesie najcenniejszy podarunek.

Po kilku tygodniach kandydaci do serca królewny przywieźli dary. Poddani tłumnie zgromadzili się na dziedzińcu zamku, bo byli ciekawi tych cudów i niezwykłości. Królewicze, książęta oraz rycerze kolejno podchodzili do królewny pokazywali dary, a damy dworu mdlały z zachwytu, widząc haftowane złotem suknie czy naszyjniki z drogocennych kamieni.

Królewna uśmiechała się do wszystkich takim samym uprzejmym uśmiechem i patrzyła na każdego takim samym łaskawym spojrzeniem. Ostatni podarunek wręczył jej książę z dalekiej krainy. Była to kryształowa karafka.

Damy dworu pytały ze zdumieniem, jaką wartość może mieć karafka, skoro w pałacowych kredensach stoją o wiele piękniejsze.

– Nie karafka jest najcenniejsza, tylko jej zawartość – odpowiedział im książę.

– A cóż to takiego? – zaciekawili się dworzanie.

– Woda! – wyjaśnił książę z uśmiechem. – Woda ze studni w mojej krainie.

– To chyba żart! – zawołali z oburzeniem poddani.

I wtedy odezwała się królewna:

– Prosiłam o najcenniejszy dar. A otrzymałam znacznie więcej, bo woda jest bezcenna. Bez niej nie byłoby życia na Ziemi.

Książę został mężem królewny. Poddani wzięli sobie do serca słowa, że woda jest bezcennym darem i od tego czasu każdą kroplę tak traktowali. Nie wlewali do strumieni ścieków, nie czyścili powozów w jeziorze, nie wrzucali odpadków do rzeki. I z jaką radością można było przeglądać się w przejrzystych wodach, pływać po nich łódkami, nurkować , łowić ryby.

I na tym bajki koniec, hej hop.

– Hau, hau – zaszczekał pluszowy Piesek – a ja słyszałem, jak wczoraj pani tłumaczyła dzieciom, że trzeba oszczędzać wodę..

Zajączek wyprostował swoje dłuuugie uszka, podparł się pod boki i z ważną miną powiedział:

– To chyba każdy wie!

– Chyba nie każdy, hej hop! – roześmiał się Trampolinek i mrugnął do Tygryska, który nic nie odpowiedział, bo był bardzo zawstydzony

Zał. nr 4

Łamaga

Pięć razy dziennie wpada w opały!

Zjadł przez pomyłkę swoje sandały,

zabłądził w głuszy, zgubił się w tłumie,

gdy gnał na łyżwach, to złapał gumę,

 a kiedy grabił – łopatę złamał,

potem ją masłem sklejał do rana..

Złowił na wędkę kubeł kłopotów,

smażył na słońcu jabłka z kompotu,

połknął łyżeczek złoconych osiem,

 a ciocię Łucję pomylił z łosiem..

Chociaż podłoga w łydki go łechce,

 to się do łóżka położyć nie chce,

 bo gdy łamaga jak suseł zaśnie,

łóżko niechybnie pod nim łup!.... . trzaśnie..



Wychowawczynie Marta Sygocka, nauczyciel wspomagający Teresa Kulik  

Pliki do pobrania